en stad full av hundfolk

27 februari, 2013

Ikväll följde jag med Ida till en för mig ny lokal här i Uppsala med för mig nya träningsmotiverade hundtjejer. Jag börjar nästan bli lite imponerad över hur många hundtränare det finns i den här stan..! De senaste två månaderna har jag träffat nya träningskompisar nästan hela tiden. Hur kul som helst!! Men hur kan jag ha missat alla dessa människor under nästan ett helt år?
Behovet och suget efter kurs krymper alltmer i takt med att jag får kontakt med andra duktiga, ambitiösa och kunniga hundtränare. Med ett utbyte av idéer, tankar och erfarenhet lär man sig mycket av varandra! För att inte tala om hur mycket roligare det är att träna hund med trevligt sällskap!

DSC_1920_1456
Denice & Gin, träningsstund i solen sommaren 2011

Tyvär var jag på sämsta träningshumöret på länge idag, lite halvtrött, seg och tom på idéer. Och jaa, träningen blev därefter. Längtar så himla mycket till att kunna träna obehindrat utomhus så vi kan komma igång med lite fler moment!

Närmsta dagarna ska jag försöker fokusera på att plugga. Nästa vecka kommer jag vara borta nästan hela veckan och på måndagen veckan därpå har jag en muntlig tenta. Så dags att sätta fart, här ska läras allt om idrottsnutrition och ätstörningar! =)

oslo 073


Föreläsning: Belöningsträning/att träna inför tävling

27 februari, 2013

Igår fick jag på eftermiddagen en reservplats till en föreläsning med Kent Svartberg på Uppsala BK på kvällen. Föreläsningen handlade om belöningsträning på lång sikt och att träna inför tävling. Kent var en lika bra föreläsare som alltid, lättsam och rolig att lyssna på och med massor av givande information att dela med sig av.

Jag lärde mig nog egentligen inte så mycket nytt, men fick en bra variation av påminnelser och bekräftelse. Och såklart lite nya idéer och massa ny inspiration! =)

Han pratade bland annat om värdet i att ha en felsignal och att kommunikationen när hunden gör fel är lika viktig som att kunna tala om när hunden gör rätt. Felsignaler är något jag inte lagt nå vidare fokus på, men använder mig av vid behov och upplever att de fungerar väl och underlättar vår träning. Kent poängterade också många viktiga aspekter vid tävlingsträningen, som att länka tidigt i träningen, träna med störningar, använda förberedande rutiner/signaler innan moment, att belöna väl utförda beteenden med ett nytt beteende, vikten av att överträna, belöna mer sällan på träning och att väl inlärda delmoment underlättar länkningen.
Att lära in rutiner tycker jag är en spännande utmaning. Nu till klass 1 har jag använt mig av två verbala hjälper: ”lll” inför läggandet och ”ska vi stå?” inför ställandet, två rutiner som jag anser ha hjälpt Kes mycket att sortera bland dessa två väldigt lika moment. Inför den fortsatta momentträningen tänker jag fundera lite på vilka rutiner jag vill ha inför vilka moment!

Så nu har jag fått lite ny inspiration, tankar och idéer och känner mig peppad inför fortsatt träning =)