DEBUT lydnadsklass 1!

17 februari, 2013

Idag har jag & lilla vesslan debuterat lydnadsklass 1! Jag vet, ni är nog förvånade för de va i stort sett ingen som visste att vi skulle tävla! Jag hade tänkt debutera den 16 mars på Stockholms hundsportcenter men började känna att vi faktiskt var redo redan nu och att klass 1-momenten sitter rätt bra. Hittade en tävling alldeles i närheten utav där min mamma bor och vi skulle ju ändå hit den här veckan, så va fasen, de va lika bra o göra ett försök!
Valde som sagt att inte prata om det o anledningen var helt enkelt för att slippa förväntningar och press. Fast jag vet inte om det hjälpte, för press är jag rätt duktig på att skapa på egen hand. Men det var skönt att få chans att avdramatisera tävlandet för min del, bara gå ut, känna oss bekväma och visa vad vi kan!

Kes gjorde inte på nåt sätt sitt bästa genom momenten och jag förstår nu att det behöver vara en 12:a på träningen för att bli en 10:a på tävling.. Men det kändes överlag bra och vi satte momenten med flera fina delar. Resultatet blev 187 poäng och klassvinst.

Såhär lyder poäng, kommentarer och min kommentar:

Platsliggande 10 Väldigt dålig stadga för att vara kes; ligger still men lyfter huvudet, tittar på hund bredvid som reser sig och går, nosar

Tandvisning 9 Skall skäller mot domaren när denne är påväg mot oss men visar sen fint tänderna och låter sig klappas. Inget moment som brukar vara svårt, men hon kändes överlag varken samlad eller fokuserad under platsliggande + tandvisning

Linförighet 8.5 Nosar, strul vä sväng, nosar Börjar linförigheten bra men tappar på slutet, nosar. Brukar INTE hända!

Läggande 10 inte så mycket att säga =)

Inkallande 8.5 tveksamt tempo förvånansvärt osäkert/långsamt

Ställande 9 Nosar, sent sättande + DK gör ett fint ställande men nosar när jag är påväg tillbaka och är inte med på första nedsättandet. Funderar på om mitt ”sitt” istället för ”fot” som jag brukar säga gjorde det onödigt förvirrande..

Apportering 10 Fint!

Hopp 10 kunde haft ett snabbare avslut

Helhetsintryck 10 =) Fick även fina kommentarer från domaren vid prisutdelningen!

Det råkade bli en uppdelad filmning, film från starten/linförigheten kan ni se HÄR och HÄR kan ni se resten av programmet (läggande, inkallning, ställande, apportering och hoppet).

Tävlingsvana vill vi ha mer av så nu är vi sugna på att tävla igen! Har dock inte bestämt mig för om det kommer bli ettan eller klass 2 nästa gång. Nu kommer vi i vilket fall att lägga fokus på klass 2-momenten och det känns skitkul! =D

20130217-162656.jpg