fina framsteg

21 februari, 2013

Trots att jag åkt på en redig förkylning med en massa snörvel, hosta och även lite feber har de senaste dagarna innehållit hundträning de luxe! Igår var jag & Hanna först i Norrtälje och vallade, sedan på träningsgruppen i lydnad för Lotta Linusson och idag tränade jag & Ida agility. Kes har visat upp stora framsteg i samtliga grenar!

I vallningen har polletten trillat ner och hon verkar nu ha förstått vad fråndrivning innebär! Igår visade hon upp ett helt annat kroppsspråk och ny form av målmedvetenhet. Kul!!

Under lydnadsträningen tränade vi bl.a. på fjärrskiften, platsliggning, diskuterade hennes sättanden och ingångar, apportering och lite fritt följ. Vi fick många bra tips och kom både på egen hand och med Lottas hjälp fram till många nya bra tankar i träningsstrategin!
Med hjälp av Lottas tankar och teorier bestämde jag mig också för att inte starta klass 1 igen utan att lägga fokus framåt och starta klass 2 så fort vi känner oss redo. Jag har verkligen haft svårt att bestämma mig och det kändes skönt att ta ett beslut! Det Lotta menade på är att vi under tävling släpper igenom beteenden vi inte vill ha (t.ex. att Kes nosade). Det är bättre att träna mycket och tävla lite och låta hunden tro att tävlingen bara är träning. Hunden kommer förr eller senare att upptäcka skillnaden på träning och tävling men ju mer vi kan skjuta på det desto bättre. Som jag sagt tidigare så vill jag ha mer tävlingsvana med Kes, men den kommer vi att få med tiden och det kanske är bättre att lägga tid & resurser på kvalitativ träning just nu!

Dagens agilitypass kändes sjukt bra! Kes börjar verkligen bli duktig på att söka hinder och känns så mycket mognare nu! Vi tränade lite slalom och idag klarade hon de fyra pinnarna på en nästan rak linje, glädje! Vi tränade även kf på både balans och A-hinder och även det gick bra (men vi har lång väg kvar..!)

Känns så otroligt roligt att se hur vi utvecklas och att få börja se resultat!

Gin går på mer eller mindre vila just nu, fram tills vi träffat sjukgymnasten nästa vecka. Men idag kunde jag inte hålla mig utan lät henne få ta ett varv på agilitybanan.. det är ju trots allt det bästa hon vet!

Några bilder på de andra hundarna under gårdagens vallningspass:

_DSC8947 copy

_DSC8950

_DSC8958

_DSC8960
Uttråkad och frusen liten orange i blåsten!

_DSC8974

_DSC8982

_DSC8987 copy

_DSC8991