Födelsedagsagility!

2 februari, 2013

Min kära vän och lagkamrat Dorota har nyss fyllt 30 år, och kom på den roliga idén att anordna en inofficiell agilitytävlingsdag, som ett roligt firande istället för sedvanligt festande. Så dag var vi ett litet gäng glada agilitymänniskor som höll till på Stockholms hundsportcenter där vi gemensamt genomförde en agility- och en hoppklass 3, en blåbärsklass för nybörjarhundarna och en gamblerklass. Ruskigt kul och välordnat av Dorota! Gamblertävlingen gick ut på att ta så många valfria hinder som möjligt på 30 sekunder, varav hindrena var värda olika mycket poäng och fick tas max 2 ggr om. När 30 sekunder gått hade man ytterligare 10 sekunder på sig att ta sig till en jokerbana, bestående av 4 st hinder som skulle tas i en bestämd ordning. Riktigt rolig klass 🙂

Gin gick fint idag, med en disk i agilityn (pga att jag, efter en fin start, åter igen slarvade med att ”plocka in” henne innan ett hinder), nolla & vinst i hoppklassen och vinst i mediumklassen i gamblertävlingen!

Kes fick idag göra sin inofficiella tävlingsdebut, med start i blåbärsklassen. Banan bestod av 21 hinder och så många hinder hade vi aldrig tagit i följd! Efter helgens träningspass (där hon sprang förbi hinder på sin linje ett antal gånger om..) hade jag inga förväntningar alls. Det blev först en rivning och sen en disk, då hon sprang mot mig (och missa hindret) efter en tunnel. Men det kändes faktiskt riktigt bra och det är jag så himla glad för!

Även hon fick delta i gamblertävlingen, där hon missade däcket två ggr om (däcket fungerade inte förra helgen heller) och gjorde nån rivning men gick i övrigt bra även där! Kul!