olika individer

18 februari, 2013

Nånting jag upplevt som ett problem under mina tränings/tävlingsår med Gin är hennes stora förarkänslighet( och bristfälliga dådkraft). Det är framförallt i lydnaden som jag haft stora problem med min tänkande, överdrivet signalkänsliga hund. Bara vetskapen av att en repetition inte blev rätt har fått henne att se ut som att hon vill gå och begrava sig, utan att jag behöver vara besviken, irriterad, arg eller frustrerad. Att träna henne har inte alltid varit lätt, framförallt i lydnadseliten. Hennes signalkänslighet är visserligen inte bara en nackdel, den gör henne till en extremt lätt hund i vardagen och i kombination med intensiteten på agilityplanen har jag en väldigt lättstyrd och duktig agilityhund. Men i all annan träning har hon haft svårt för att göra fel och att träna utan felrepetitioner är en omöjlighet, även om man såklart kan undvika dom i viss grad.

Att ha en hund som lätt går ner sig är som sagt inte lätt och efter alla dessa envisa år med att få Gin att släppa sin negativa känsla var ett av de solklara kraven på nästa hund att den inte skulle vara för signalkänslig. Tvärtom tittade jag efter hundar lagda åt det mer galna hållet, med mycket kamplust och jävlar anamma. Jag såg framför mig en framfusig fartig hund, mer eller mindre galen och som skulle kunna springa genom både eld och vatten för att få utföra sin uppgift.
Men, jag vet ju också att jag är en väldigt lugn individ som vill ha kontrollerade hundar omkring mig. Hundar som ger järnet i rätt lägen, men som kan slappna av, bara vara och ta det lugnt. När jag köpte Kes trodde jag nog att jag skulle få en individ av den sistnämnda varianten, lugn och kontrollerbar. Men hur känsliga var hennes föräldrar? klarade dom något tryck? Det hade jag faktiskt ingen aning om. Jag såg till så många andra faktorer och trodde på kombination överlag.

Måste erkänna att det har funnits en liten oro nånstans inom mig – rädslan att få en ny, överdrivet signalkänslig hund som inte klarar att jag blir arg eller talar om att hon gjort fel. Och jag har inte varit säker på vad Kes egentligen kommer att bli för hund i träningen, för trots ett antal idéer om att näst intill få hunden att tycka om att bli felad har jag faktiskt inte lagt någon som helst energi eller tankeverksamhet på den här biten.

Idag hade vi ett (andra) rätt dåligt slalompass. Vi står i ett skede i träningen där jag egentligen inte har någon bild av hur träningen ska gå till och där jag mer eller mindre testar mig fram. Kes har av förklarliga skäl inte hängt med till hundra i de senaste träningspassen och idag blev det många felrepetitioner. Sist det hände var jag på ett ”jag borde egentligen inte träna”-humör, men gjorde det såklart ändå och bemötta henne väldigt orättvis när hon gång på gång sprang fel. Idag höll jag humöret uppe, men det blev många ”oj-oj” under passet pga. dålig strategi från min sida. Vad jag ändå kunde glädjas åt var att hon, trots alla dessa ”oj-oj”, ”fel-fel” fortsätter att springa, gång på gång, utan att bli varken ledsen eller tappa motivation! Eller jo, lite fart tappade hon och ett visst ”men vad vill du då?” fanns hos henne efter ett antal skick, men tror att det också berodde på fysisk trötthet.

Så vad ville jag komma till med all denna text..? Jo, att jag faktiskt nu, ett och ett halvt år senare, vågar tro att fröken Vessel är den träningshund jag önskade mig, som inte går ner sig och blir ledsen även fast träningen inte går som den ska eller om jag skulle råka bli irriterad. Och det är jag så himla glad för!

DSC_9122


Showgruppen söker nya medlemmar!

18 februari, 2013

Filmdjurs showgrupp är en liten grupp på idag åtta medlemmar med tillhörande djur. Vi brinner för djurträning och tycker om att sprida glädje och inspiration tillsammans med våra fyrbenta! Vi har främst hundar i gruppen men också bl.a. en häst och ett får. Vi har testat oss fram under drygt ett år tillsammans och börjar nu komma en bit vad gäller utformning, vår målsättning, arbetsstrategi och annat praktiskt runt omkring. Det tar tid att jobba ihop sig och inse hur/vad som funkar och vi lär oss hela tiden vad vi kan göra bättre!

Vi söker nu fler medlemmar! Helst djurtränare som har andra djurslag än hund, men även miljöstarka hundar som kan en del är av intresse =) För att delta i showgruppen bör du vara bosatt i eller runtom stockholmsregionen, tycka om att stå på scen, kunna samarbete i grupp och vilja delta i utveckling av idéer, vara flexibel på helger och beredd att nu i startskedet (och även till viss del i framtiden) ställa upp på uppdrag utan ersättning. Ditt djur bör vara van vid stökiga miljöer, människor och barn!

Vi strävar efter att hela utveckla oss som ekipage, vårt samarbete i gruppen och vårt showande! Är du kunnig inom musik, filmning, akrobatik, cirkus eller något annat roligt ämne som du tror skulle kunna vara av intresse får du gärna höra av dig! =)

Våra uppdrag har hittills bl.a. varit på hembygdsgårdsdagar, på ålderdomshem och familjedagar på 4H-gård. Ju fler uppvisningar vi haft desto mer har vi lärt oss, desto duktigare blir vi och desto större uppdrag kan vi ta på oss!
Än så länge har vi ett stort uppdrag i sommar och 1-2 ”övningsshower” innan dess, men troligtvis kommer det att bli många fler!

Blandade bilder från uppvisningar och lite träning!

DSC_1574

DSC_1612

DSC_1715

DSC_7799

DSC_7937

DSC_2957

DSC_2992

DSC_3035

DSC_3145

DSC_3196

_DSC6682

_DSC6691

_DSC8738

5

10

Vår senaste show såg ut såhär:

(men måste tillägga att planeringen var bristfällig och att stora delar gjordes med minimal träning/samkörning)

Det jag gillar med showgruppen är den stora friheten att göra vad man vill och att hela tiden få utvecklas både som individuellt ekipage och i grupp. Här finns inga regler som stoppar oss och inga kritiska ögon som tittar – tvärtom har vi alltid en tacksam publik som uppskattar och roas av allt vi gör!

Om du är intresserad så är det min syster Linda ni ska prata med, hör av er till mig så får ni mail och/eller telefonnummer!